johannalarsson.se

Mode och stil för alla vackra kvinnor

Bli på bättre humör en gång per månad

Det är klart att du ska vara på bra humör hela månaden! Men om du tillhör de som drabbas av PMS en gång per månad så kan du behöva lite verktyg för att hantera detta. Det finns sätt att hantera de humörsvängningar som uppstår till följd av kraftiga hormonsvängningar. Du kanske behöver se över hur du äter och om du kan använda dig av medicin för att må bättre. Men även om du bara lider av lindrigt PMS så finns det god anledning att ladda för svackan som oundvikligen kommer denna månad igen…

Gör något du blir glad av

Vad blir du glad av? Vi är alla olika. En del tycker om att samla frimärken, andra satsar gärna på spel online. Oavsett om du tycker att det är kul att snurra på slots i ett casino eller om du hellre ser en film så ska du se till att boka in detta till de tyngre dagarna. Med något roligt att syssla med så höjs humöret. Så är det alltid.

Motionera mera

Du ska veta att du faktiskt kan bli glad av att träna. Det beror på att träning leder till att det frigörs endorfiner i kroppen. Du behöver inte gå till ett gym. Det är bara att gå ut och gå snabbt eller att ta en cykeltur. Så länge som du rör på dig och får upp pulsen så kommer det här att ha en positiv effekt på ditt humör. Det kan ju vara så att du även har problem med menssmärtor redan innan mensen dyker upp och då är det också bra att motionera. Det kan leda till att du får bättre avslappning och känner dig starkare och piggare.

Ät gott

Det är heller inte så dumt att äta gott då du är på sämre humör. Choklad sägs vara serotoninhöjande och visst kan det få en effekt på hur du känner dig. Att äta mycket socker är förstås inte så bra. Om du kan hitta nyttigare alternativ som ger dig en bra känsla så är det att föredra. Laga middag tillsammans med vänner och ät sedan tillsammans. Det kan göra att du bitvis glömmer bort att du är så förbannad bara för att du är så förbannad.

Se till att träffa vänner

Att träffa vänner är aldrig dumt. Det höjer humöret. Se dock till att träffa vänner som förstår varför du är lite annorlunda. Kvinnliga bekanta vet garanterat vad du går igenom. De kommer inte att höja på ögonbrynet om du muttrar något om att du minsann inte tänker se en viss film. Då kanske de till och med ryter till och påminner dig om att du måste ta dig över hormonerna och försöka hänga med ändå. Bara det att du får förståelse av vänner kan vara något som gör livet lättare. Om du har partner och barn så får de en välbehövlig paus från dig och ditt PMS-humör då du ger dig ut för att umgås med folk som förstår vad du genomlider. Det blir bra för hela familjen!

Köp en present

Köp en present för att bli på bättre humör. Den kan vara till dig eller till någon som du känner. En del blir gladare av att få och andra av att ge. Du känner dig själv bäst. Beställ något online för att få ett bättre pris att bli glad av. Eller köp i en butik för att inte behöva vänta på leverans. Shopping är något som man blir på gott humör av så det kan absolut vara en aktivitet som förändrar de tunga dagarna under din månad.

Gå och lägg dig!

Om du är trött och på uselt humör så kan du faktiskt dra ett täcke över dig. Se till att få barnpassning eller att ta lite ledigt så att du kan sova. Kroppen kan må mycket bra av att få lite mer sömn. Det kan göra att ditt humör blir mycket bättre och att du får kraften som du behöver för att orka med dagarna då det känns som att du trampar vatten och tuggar bomull.

Privacy Policy